woensdag 13 april 2011

Niet klagen

 Inmiddels een paar dagen bezig met “een week niet klagen”, een initiatief van iemand op Twitter. Ik heb het al vaker geprobeerd, maar kon het toen toch slecht volhouden. 
Had zo’n A Complaint Free World bandje aangeschaft, maar moest maar blijven wisselen van arm waar ik hem om had (dit moet als je geklaagd hebt, de bedoeling is dat hij 21 dagen aan dezelfde arm blijft).

Maar het feit dat we het samen doen, blijkt te helpen. Iedere dag even verslag uitbrengen ook. De eensgezindheid die we via Twitter nu bereiken, blijkt een uitkomst.

Het focussen op je gedachten, brengt ook veel bewustwording mee. Je wordt je heel bewust van waarmee je normaal gesproken jezelf of een ander naar beneden haalt. Alleen al die bewustwording is heel mooi en de moeite waard.

Ik heb gemerkt dat het niet klagen ruimte schept. Het feit dat je bewust niet met klagen bezig gaat, spaart je energie en schept ruimte voor oplossingen. Dat is ook de Wet van Aantrekking: Daar waar je ruimte creëert, kunnen mooie dingen ontstaan! Door je op het positieve te concentreren, krijg je ook een positieve invulling.

De wereld ziet er ook ineens mooier uit, de mooie dingen vallen mij sowieso vaak op, maar nu nog meer dan anders. Het zonnetje dat doorbreekt, een vogeltje dat door de tuin hupt, de bloemen die ontluiken buiten, maar vooral ook: de lach van de mensen om je heen. Je positiviteit wordt als het ware weerkaatst en komt gelijk weer bij je binnen. Wat kan zo’n lach toch mooi zijn. Vooral de lach van mijn zoontje is prachtig! Een zoontje dat ook duidelijk door lijkt te hebben dat mama heel positief is nu en daarom supervrolijk en grappig doet. Wederom wordt mijn goede bui vermenigvuldigd!

En zo blijkt het steeds te gaan, door de resultaten van het niet klagen wordt het positieve gevoel vergroot, wordt het steeds sterker, zo sterk dat mijn man laatst opmerkte: “Het lijkt wel of er een zonnetje binnenkomt!”

Ik denk dat ik zeker weer ga proberen om de 21 dagen te halen, tijd voor een nieuwe gewoonte!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten