maandag 3 september 2012

Andermans perceptie van jou


 Vandaag, in de auto luisterend naar de cd van Ben Howard, viel me weer een zin op: Who am I, darling, to you? En begon er weer van alles te borrelen in mijn hoofd. Laatst werd ik weer even geveld door een hard oordeel van iemand. Ik zeg “geveld”, omdat ik er echt door uit het veld geslagen was. Iemand die in het verleden wel liefdevol en positief over mij was geweest, liet mij weer eens duidelijk zien dat die mening veranderd was. Ben ik dan veranderd? Nee. Heb ik dan iets verkeerd gedaan? Nee.

Vandaar dus dat dat zinnetje mij opviel. Wie ben ik voor jou? Niet: Wie ben ik? Niet: Wat vind jij van mij? Maar: Wie zie jij, als je naar mij kijkt? En zo is het precies, wat de ander ziet is niet wie jij bent. Het is zijn idee van jou, zijn perceptie, zijn waarheid! En heeft dus per definitie weinig te maken met wie jij werkelijk bent. Jouw werkelijke ZIJN kent niemand anders.

Dus trek je niet teveel aan van wat anderen denken, het is niet wie jij bent, het is hoe ze jou zien. Wie jij bent in hun wereld. Wat ertoe doet is wie jij bent in jouw wereld. Hoe waardeer jij jezelf? “Who am I, darling, to me?” Zorg dat jij gaat waarderen wie jij bent, zorg dat jij vrede sluit met jezelf en ervan gaat houden, dan doet de rest er niet meer toe.

En de volgende keer dat jij oordeelt over iemand, draai het dan eens om. Het is niet de persoon die jij ziet, niet zijn werkelijke zijn. Het is jouw perceptie van diegene. Het is wie die persoon voor jou is. En heeft dus niets te maken met wie diegene werkelijk is. Je hebt geen idee van hoe iemand geworden is hoe hij is, je hebt geen idee van het pad wat hij bewandelt en je hebt geen idee waar dat pad toe leidt. Als je dit bedenkt, is je oordeel gelijk milder (of nog beter: weg!) en weet je dat het niet aan jou is om te oordelen. Sterker nog, het is aan niemand! Als je dit inziet, is het een stuk makkelijker om te stoppen met oordelen en de wereld weer een stukje liefdevoller te maken.

Take care!

Nadia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten