maandag 17 september 2012

(Ver-)WONDEREN



Ik geloof in wonderen. Zo, dat is gezegd! Want niet iedereen gelooft in wonderen en als je het zomaar plompverloren zegt, kan men best wel eens raar opkijken. Maar het is gewoon zo: Ik geloof in wonderen. Kleine wonderen, grote wonderen. Maar ja, ik ben dan ook bereid om ze te zien, die wonderen.

Ik zie ze iedere keer dat ik naar mijn kleine mannetjes kijk. Natuurlijk, wetenschappelijk allemaal gewoon verklaarbaar (maar waarom zouden wonderen dat eigenlijk niet zijn?), pure biologie. Maar toch, het feit dat uit deling van cellen, vanuit een heel klein beginnetje, uiteindelijk kinderen kunnen ontstaan? Ik blijf het wonderlijk vinden. Ik ver-wonder mij dus over iedere baby die ik zie. Ik ver-wonder mij, wanneer ik prachtige bloemen en vlinders zie. Wanneer de zon, net achter een donkere wolk vandaan piept en het meest stralende, heldere licht laat zien. Wanneer ik prachtige muziek hoor. Wanneer ik, nu, op dit moment, naar mijn oudste zoon kijk en zijn mooie lach zie. Wanneer ik naar mijn jongste kijk als ik ‘s ochtends het eerste ben wat hij ziet en hij zo liefdevol en blij naar mij kijkt! Wanneer ik kijk naar mijn man, met wie ik al 6 jaar zo gelukkig ben en bij wie ik mag zijn wie ik echt ben.

Misschien voor anderen geen wonderen, maar voor mij wel. Misschien voor anderen maar kleine wonderen, maar voor mij heel wezenlijk aanwezig.

Ik ver-wonder mij natuurlijk ook als ik hoor over de “echte” grote wonderen: Auto’s die total loss gereden worden, maar waar de bestuurder zonder ook maar een krasje vanuit stapt. Mensen die ongeneeslijk verklaard werden, maar, daar is ie weer: op WONDERbaarlijke wijze toch opknapten.

Volgens mij hangt of staat het wonderen ervaren in dat ver-wonderen: Als je de ,kleine en grote, wonderen om je heen wilt en kunt zien, zie je er ook steeds meer. En als je ze ziet, kun je er een actieve rol in gaan spelen. Wonderen “overkomen” je, als je bereid bent om ze te zien en erin te geloven. En zo kun je dus, wederom, zelf je geluk bepalen!

Dus ga naar buiten en ver-wonder je over deze WONDERE wereld, er is zoveel moois om te zien. Kijk naar wie je liefhebt, kijk of luister naar wat je mooi vindt en voel de liefdevolle, stuwende kracht die erachter zit en wees klaar om wonderen in je leven te mogen ontvangen!

Ik wens jullie een wondervolle week!

Liefs,
Nadia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten